De muziekonderwijzers zijn er voor iedereen
Welkom bij de Muziekonderwijzers
Heeft u interesse in muziekonderwijs/-workshops op uw school? Dan bent u bij ons aan het juiste adres! Wij denken graag met u mee over het vormgeven van muziekonderwijs op uw school. Dit kunnen wij realiseren voor het (speciaal) basisonderwijs en het voortgezet onderwijs.
Wekelijkse muzieklessen
Cursus reeksen
Spelen
In de muziekles wordt er natuurlijk muziek gespeeld. Onze docenten maken onder andere gebruik van percussie instrumenten, body percussie en alledaagse voorwerpen om muziek mee te spelen. Het spelen op instrumenten biedt naast dat het ontzettend leuk is ook ondersteuning voor de motorische ontwikkeling van het kind.
Zingen
Tijdens onze muzieklessen is er veel aandacht voor het zingen. Samen zingen draagt bij aan het groepsgevoel van een klas en kan daarnaast taal ondersteunend worden ingezet. Tijdens het zingen wordt onder andere aandacht besteedt aan stemcontrole, oefeningen en de houding van het lichaam.
Bewegen
Muziek en beweging gaan vrijwel altijd samen. Tijdens de meest swingende muziek kan niemand meer stilzitten en dit doen we dan ook niet tijdens de les. Bewegen tijdens de muziekles kan worden ingezet als ondersteuning van de liedtekst en als een leuke manier om wat stoom af te blazen.
Luisteren
Tijdens onze muzieklessen is er veel aandacht voor het verbreden van de muzikale en culturele oriëntatie. Er wordt naar verschillende soorten muziek geluisterd en gepraat over muziek en emotie. Dit helpt de kinderen een eigen smaak te ontwikkelen en zich breder te oriënteren op cultureel vlak.
Creativiteit
Creativiteit en muziek gaan hand in hand tijdens onze muzieklessen. De kinderen krijgen ruimte om met hun eigen ideeën aan de slag te gaan, zoals een liedtekst schrijven of een eigen ritmische compositie te maken. Dit kan ingezet worden om de leerlingen projectmatig en in groepjes te leren samenwerken en tot een eindproduct te komen.
Lezen/noteren
Muziektheoretische kennis maakt het praten over muziek makkelijker. Daarom wordt er in onze lessen aandacht besteedt aan zowel traditionele (ritmische) muzieknotatie maar ook bijvoorbeeld het lezen van grafische partituren die het muziek maken ondersteunen. Denk aan eenvoudige ritmes en melodieën lezen en vervolgens spelen. Maar ook het kunnen noteren van ritmes na ze te hebben gehoord.
Voorstel op maat
Benieuwd wat wij voor uw school kunnen betekenen? Vul dan onderstaand uw gegevens in en wij nemen contact met u op om te kijken hoe de muziekonderwijzers uw school kunnen helpen!